Λάρισα

Η ιστορία των αντιπλημμυρικών έργων στην Θεσσαλία

Γράφει ο Αλέξανδρος Ζουριδάκης

Πριν από 84 χρόνια, στη θεσσαλική πεδιάδα υπήρχαν λίμνες και έλη. Οι πλημμύρες κατέκλυζαν περιοδικά μεγάλες εκτάσεις, καταστρέφοντας καλλιέργειες και υποδομές. Περίπου 600.000 στρέμματα γης στον κάμπο της Καρδίτσας, εκ των οποίων 65.000 στρέμματα μόνιμων ελών, 300.000 στρέμματα στον κάμπο της Λάρισας εκ των οποίων 70.000 στρέμματα μόνιμων ελών ήταν πλημμυρισμένα νια αρκετούς μήνες κάθε χρόνο.

Στα πλαίσια μίας ευρύτερης πολιτικής υδραυλικών έργων, ανετέθη σε αγγλική εταιρεία η αντιπλημμυρική προστασία και η αποξήρανση των ελών και των λιμνών της θεσσαλικής  πεδιάδας . Το έργο ανέλαβε και υλοποίησε, στο μεγαλύτερο μέρος του κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’30, η εταιρεία “Henry Boot and Sons” Limited, με έδρα το Λονδίνο.

Φωτογραφία ΒΙΔΑ – κτήριο μηχανουργείο Τρικάλων

Η εταιρεία την δεκαετία του 1930 για τις ανάγκες των έργων κατασκεύασε  το κεντρικό της μόνιμο εργοτάξιο στη συνοικία Σαράγια των Τρικάλων όπου σώζεται μέχρι σήμερα και αντίστοιχα στην Λάρισα λογικά στην περιοχή του σταθμού είχε στηθεί ένα εργοτάξιό καθώς σήμερα στο προαύλιο χώρο του λαογραφικού μουσείου σώζεται ένα μικρό κτήριο που η χρήση του ήταν Ιατρείο της εταιρείας για τις ανάγκες του εργοταξίου,  ίσως το πρώτο οργανωμένο νοσοκομείο της περιοχής της Λάρισας!

Φωτογραφία Παναγιώτης Δομουζης – Κτήριο Ιατρείου στο χώρο του Λαογραφικού μουσείου Λάρισας

Στην πόλη της Λάρισας έγινε και το έργο που άλλαξε και Ιστορικά την μορφή της πόλης αφού κατασκευάστηκε η ανακουφιστική κοίτη του Πηνειού όπου ξεκινά από από την περιοχή του υδραγωγείου έως την περιοχή της Αγίας Μαρίνας.

Αυτά που σήμερα ονομάζουμε σύγχρονα – νεότερα  μνημεία καθώς  δεν είχαν τον μνημειακό χαρακτήρα από τη φύση τους, όπως έχει ένας ναός ή ένα αστικό μέγαρο, πρέπει να πάρουν την  θέση τους στον κατάλογο των ιχνών της ιστορίας.

Το 2023 μετά από μια σειρά ακραίων καιρικών φαινομένων αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης η αξία των μνημείων του τεχνικού πολιτισμού, αλλά και η σημασία τους είναι τεράστια.

Πηγές

1.ΗΡΑΚΛΗΣ ΦΑΣΟΥΡΑΚΗΣ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ Σ.Φ.Σ.Τ., ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΑΒΙΛΑΣ, ΚΟΜΔΕ ( ΚΕΝΤΡΟ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ), στο Βακαλοπούλου Μ., Δανιήλ Μ., Λαμπρόπουλος Χ., Φασουράκης Η. (επιμ.), 2017, Βιομηχανικά Δελτία Απογραφής (www.vidarchives.gr/reports/2020_02_1148).

2.Αριστοτέλης Γαλάνης, “Η μελέτη της εταιρίας Boot επί των υδραυλικών έργων πεδιάδος Θεσσαλίας-Βοιωτικού Κηφισσού και Άρτας-Λούρου”, στο Τεχνικά Χρονικά, τ.40, έτος B’/IV1933, TEE, σελ. 801.

Βλ. επίσης Κλ. Στυλιανίδης, “Το υδραυλικόν πρόβλημα της πεδιάδος Κάρλας”, στο Τεχνικά Χρονικά, τ.124, έτος ΣΤ’/ΧΙ 1937, TEE, σελ. 78

3.Ερευνητικό Πρόγραμμα “Επανάχρηση χώρου παλαιού εργοταξίου αποξήρανσης Θεσσαλίας στα Τρίκαλα”, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων, 2002-2004. Στην ερευνητική ομάδα συμμετείχαν τα μέλη ΔΕΠ, Νίκος Μπελαβίλας (επ.υπεύθυνος), Βάσω Τροβά και οι σπουδαστές αρχιτεκτονικής Μιλτιάδης Ιγγλέζος, Νεκτάριος Καραμολέγκος, Βίκυ Σαγιά και Διδώ Τσιγαρίδη.

*Ο κ. Αλέξανδρος Ζουριδάκης είναι πολιτικός Μηχανικός ΤΕ Μsc, Αποκατάσταση Ιστορικών μνημείων και συνόλων – Τεχνικός Συντήρησης Έργων τέχνης & Έργων ζωγραφικής

larissapress.gr

Previous ArticleNext Article