Λάρισα

Ευρωπαϊκή δράση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας για μαθητές Ρομά

Μια πολύ σημαντική διήμερη διαδικτυακή επιμορφωτική δράση με τίτλο «Quality Education inRomani for Europe (QualiRom)» πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες στη Λάρισα.

Την ευθύνη διοργάνωσης είχε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την ευθύνη επιμόρφωσης, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Σύγχρονων Γλωσσών (ECML) του Συμβουλίου της Ευρώπης. Στην επιμόρφωση συμμετείχαν 35 εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διευθυντές-τριες σχολείων, εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.  Οι επιμορφωτές ήταν ο επικεφαλής της ομάδας εμπειρογνωμόνων ECML QualiRom, Καθηγητής David Little (Trinity College, Δουβλίνο, Ιρλανδία) και Ján Hero (πληρεξούσιος της κυβέρνησης της Σλοβακίας για τις Κοινότητες των Ρομά).

Την επιμορφωτική δράση χαιρέτησε η Υφυπουργός Παιδείας και θρησκευμάτων κ. Ζέττα Μακρή.  Στον χαιρετισμό της η κ. Μακρή ευχαρίστησε θερμά όλους για την παρουσίαση, τη συμμετοχή και τη συμβολή στο θέμα της εκπαίδευσης παιδιών Ρομά.  Συγκεκριμένα, η κ. Μακρή ανάφερε ότι «η διοργάνωση της διαδικτυακής επιμορφωτικής δράσης είναι ακόμα ένας κρίκος στην αδιάρρηκτη αλυσίδα που επιδιώκεται να δημιουργηθεί προς όφελος της ομαλής ένταξης των παιδιών Ρομά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.  Το Υπουργείο Παιδείας προσβλέποντας σε μια ποιοτική και ολιστική προσέγγιση επισημαίνει τη σπουδαιότητα και ανταποκρίνεται στην ανάγκη τακτικών επιμορφώσεων των στελεχών εκπαίδευσης θωρακίζοντας το θεωρητικό τους υπόβαθρο σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και επικοινωνίας με στόχο να είναι ούτε ένα παιδί εκτός σχολείου. Αγωνιζόμαστε για ένα ελεύθερο και ανθρώπινο σχολείο, απαλλαγμένο από κατηγοριοποιήσεις και αποκλεισμούς».

Χαιρετισμό, επίσης, απηύθυνε η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Αικατερίνη Καραγιώργου.  Στο χαιρετισμό της η κ. Καραγιώργου καλωσόρισε όλους και τους ευχαρίστησε θερμά που με την συμμετοχή τους και την παρουσία τους  εκφράζουν έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για την συμπερίληψη των Ρομά μαθητών-τριών στην εκπαίδευση.  Έπειτα, καλωσόρισε τους αξιότιμους ομιλητές και τους ευχαρίστησε για την άριστη συνεργασία για την υλοποίηση της επιμορφωτικής δράσης.  Η κ. Καραγιώργου ανάφερε ότι «η συγκεκριμένη δράση εντάσσεται στο πρόγραμμα Inspiring innovation in language education: changing contexts, evolving competences τουΕυρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών (ECML/CELV), οργανισμού του Συμβουλίου της Ευρώπης (Council of Europe) με βασική αποστολή την αποτελεσματική και ποιοτική διδασκαλία και εκμάθηση των γλωσσών στο πλαίσιο της γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας».

Η κ. Καραγιώργου, επίσης, τόνισε ότι «στόχος του εργαστηρίου είναι η υποστήριξη των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που εργάζονται με Ρομά μαθητές-τριες στις προσπάθειές τους να προωθήσουν την ένταξη και την ισότιμη συμμετοχή τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα .  Μακροπρόθεσμα, ελπίζουμε ότι οι συμμετέχοντες-ουσες θα είναι σε θέση να προωθήσουν την ποιοτική εκπαίδευση στους μαθητές-τριες Ρομά μέσα από την ενίσχυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, να αυξήσουν τα επίπεδα αλφαβητισμού και την αυτοεκτίμηση των Ρομά παιδιών, να συμβάλουν στην ένταξη τους στην ελληνική κοινωνία με αξιοπρέπεια και σεβασμό και να αναπτύξουν ένα όραμα για ένα σχολείο φιλικό προς τη γλώσσα σε όλα τα παιδιά».

Πολύ σημαντική ήταν και η παρέμβαση της κ. Θεοδώρας Αστέρη, η οποία είναι Σύμβουλος Α’ Ειδικής Παιδαγωγικής της Μονάδας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΙΕΠ.  Η κ. Αστέρη μίλησε για το πιλοτικό πρόγραμμα πολυγλωσσικής πολιτικής και για τη διαπολιτισμική και συμπεριληπτική εκπαίδευση μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων.

Την πρώτη μέρα του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες-ουσες εξοικειώθηκαν με τη γλώσσα, τον πολιτισμό και την ιστορία των Ρομά και την πολυγλωσσική και πολυπολιτισμική/διαπολιτισμική προσέγγιση του Συμβουλίου της Ευρώπης στην εκπαίδευση.  Οι επιμορφούμενοι-ες χωρίστηκαν σε ομάδες για να συζητήσουν περαιτέρω σχετικά με τις διαφορετικές προκλήσεις που τους θέτει αυτή η προσέγγιση στην εκπαίδευση.  Επιπλέον, παρουσιάστηκε μια μελέτη περίπτωσης από την Ιρλανδία και στη συνέχεια οι συμμετέχοντες-ουσες συζήτησαν την πιθανή εφαρμογή του ιρλανδικού παραδείγματος στην ελληνική τάξη.

Τη δεύτερη μέρα, οι επιμορφούμενοι-ες μέσω ομαδικών εργασιών προσέγγισαν θέματα, όπως το Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών και το Ευρωπαϊκό Χαρτοφυλάκιο Γλωσσών για Ρομανί, την αυτονομία των μαθητών-τριών να φτιάξουν το δικό τους μαθησιακό υλικό και τη διδασκαλία/χρήση της αγγλικής ως γέφυρα μεταξύ της ελληνικής και της γλώσσας των Ρομά.

Η δράση ολοκληρώθηκε με τα μελλοντικά σχέδια των συμμετεχόντων-ουσών για ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων αυτής της επιμόρφωσης στην εκπαίδευση των Ρομά μαθητών-τριών στην Ελλάδα.

Previous ArticleNext Article